Himalajska državica načrtuje megaprojekt z budističnim pridihom
Kraljevina Butan je pričela z zbiranjem investicij za gradnjo "mesta čuječnosti" Gelephu, s katerim med drugim želijo ustvariti delovna mesta in tako preprečiti odhode mladih Butancev v tujino.
Himalajska kraljevina Butan, najbolj znana po svojem indeksu “bruto domače sreče” (gross national happiness), blizu svoje južne meje z Indijo ustanavlja posebno administrativno regijo, kjer naj bi ob pomoči tujih vlagateljev čez dobrih 20 let stalo “mesto čuječnosti” (mindfulness city), poroča Reuters.
V začetku novembra je vlada pričela z zbiranjem sredstev za projekt, imenovan Gelephu Mindfulness City oziroma GMC, po že obstoječem mestu v bližini. Kot posebna administrativna regija bo mesto na 2.500 kvadratnih kilometrih nudilo prostor podjetjem s področja financ, turizma, zelene energije, tehnologije, zdravstva, kmetijstva, letalstva, logistike, izobraževanja in duhovnosti.
Mesto bo služilo kot gospodarsko središče in vstopna točka za turiste, ki prihajajo v Butan. Gelephu je pomembna vstopna točka predvsem za indijske obiskovalce Butana, drugi tujci pa običajno v državo vstopajo prek mednarodnega letališča blizu prestolnice Thimphu.
Za zmanjšanje emisij bo mesto promoviralo hojo in kolesarjenje, nudilo bo zelene prostore za meditacijo in sproščanje, izobraževanja o čuječnosti, skupnostne dejavnosti, velnes centre in ekološki turizem.
Pred dvema tednoma je samostojna agencija, zadolžena za razvoj projekta, lansirala program vezanih depozitov. Ti so na voljo nerezidentom Butana, agencija pa z zbranimi sredstvi želi začeti z gradnjo mednarodnega letališča in drugih ključnih infrastrukturnih projektov. S sredstvi vlagateljev želijo zgraditi tudi ceste, mostove, hiše, šole, bolnišnice in poslovne prostore.
Kaj je cilj
Cilj projekta je privabiti investicije v državo, razviti veščine prebivalstva in ustvariti delovna mesta. Država z manj kot 800 tisoč prebivalci se za ustvarjanje svojega tri milijarde dolarjev težkega bruto domačega proizvoda (BDP) zanaša predvsem na tujo pomoč, hidroenergijo in turizem. Visoka brezposelnost mladih, ki je leta 2022 dosegla 30 odstotkov, je povzročila množično izseljevanje, pogosto v Avstralijo.
Po navedbah uradnikov naj bi bilo mesto zgrajeno v fazah in dokončano v 21 letih. Oblasti pričakujejo, da bo v prvih 7-10 letih v mestu živelo okrog 150 tisoč ljudi, po dokončanju pa milijon, torej več kot trenutno znaša celotna populacija večinsko budistične kraljevine.
Pri gradnji infrastrukturnih projektov, predvsem postavljanju sončnih in vetrnih elektrarn, naj bi sodeloval tudi indijski konglomerat Adani Group, je po poročanju Bloomberga dejal guverner mesta Gelephu Lotaj Tšering. Skupino obvladuje drugi najbogatejši Indijec Gautam Adani, proti kateremu so nedavno ameriške oblasti vložile obtožnico, ki ga bremeni dajanja več kot 250 milijonov dolarjev podkupnin indijskim uradnikom.
Ideja kralja Butana
Mesto je zamisel kralja Butana Jigmeja Khesarja Namgjala Wangčuka in je bila javnosti prvič predstavljena lani. Temelji na ideji bruto domače sreče, ki so jo prav tako razvili v Butanu. Ta skuša meriti, kar ni zajeto v gospodarski kazalnik bruto domačega proizvoda, in sicer kako dobro se počutijo državljani.
“Gelephu bo postal prehod, ki bo povezoval Butan s svetom in prihodnostjo. Pot, ki smo jo izbrali, so vrata v svet – na trge, kapital, nove ideje, znanje in tehnologijo, naproti naši prihodnosti in v krojenje naše usode,” je decembra lani dejal kralj.
Spletna stran GMC pravi, da projekt temelji na butanski budistični dediščini in kulturi, vključno z njenim poudarkom na sreči, dobrem počutju in čuječnosti. “Mesto čuječnosti je edinstveno, ker daje prednost ne le gospodarskemu razvoju, ampak tudi osebni blaginji vsakega prebivalca,” so v predstavitveni izjavi za javnost zapisali razvijalci projekta.
Indija, največja gospodarska in trgovinska partnerica Butana ter donatorka, podpira projekt in bo razširila svoje ceste in železniško omrežje do meje, da bi povezala GMC s svetom, so za Reuters še povedali uradniki. Za državo, ki nima dostopa do morja, je ta povezava ključna, saj bo predvideno gospodarsko središče Butana brez pomoči Indije težko vključeno v globalno logistiko.