Mož, ki je po letih sodne bitke premagal Google

Posel Tilen Humar 18. oktobra, 2024 05.15
featured image

Tim Sweeney, soustanovitelj Epic Games, je Google vzel na muho leta 2020, ko je velikana obtožil monopola.

18. oktobra, 2024 05.15

Ameriški razvijalec videoiger Epic Games je pretekli teden slavil veliko zmago, saj mu je ameriško zvezno sodišče po štirih letih končno uspelo prepričati, da si Google s svojo trgovino z aplikacijami lasti nezakoniti monopol.

Sodišče je Googlu naložilo, da mora konkurenčnim trgovinam z aplikacijami omogočiti dostop do svojega operacijskega sistema za pametne telefone Android. Razsodbo je najglasneje pozdravil Epicov soustanovitelj in direktor Tim Sweeney, ki je v zadnjih letih izzval že marsikaterega tehnološkega težkokategornika.

Zanimanje za izumljanje pokazal že v otroštvu

Štiriinpetdesetletnega Sweeneya, ki je odrasel v ameriški zvezni državi Maryland, tehnologija zanima že od malih nog. V intervjuju za spletni portal Kotaku leta 2011 je dejal, da je pri šestih letih sam razstavljal kosilnice in gradil svoje gokarte. “Če bi se rodil pet let prej, bi verjetno postal avtomehanik, namesto tega pa sem se začel ukvarjati z računalniki.“

Prvi stik z digitalnim svetom je prišel pri enajstih, ko je Sweeney obiskal starejšega brata, zaposlenega v kalifornijskem start upu. Tam se je s pomočjo IBM-ovega osebnega računalnika tudi prvič preizkusil v programiranju. “Bila je ljubezen na prvi pogled. Od tistega trenutka sem bil zasvojen,“ se je ob prejemu nagrade za dosežke v industriji videoiger leta 2012 svojih računalniških začetkov spominjal soustanovitelj Epic Games.

Prvo videoigro izdal med študijem strojništva

Sweeney meni, da je med svojim enajstim in petnajstim letom programiranju namenil več kot deset tisoč ur. “Pri petnajstih sem bil že resnično dober. Lahko sem preletel katerikoli napisan program in z dovolj truda ustvaril nekaj boljšega,“ je razkril v že omenjenem intervjuju.

Kljub novi ljubezni je Sweeney pri izbiri študija ostal zvest svoji otroški strasti. Leta 1989 se je vpisal na dodiplomski študij strojništva na Marylandski zvezni univerzi, ves prosti čas pa namenil programiranju.

Računalništvo je dokončno zmagalo, ko je Sweeney ugotovil, da se mora inženir specializirati za določeno področje – namesto celotnega avtomobila bi tako razvijal samo majhen delček. To mu očitno ni bilo všeč, ker ne bi imel nadzora nad celoto. “Sam sem lahko napisal program od začetka do konca, ne glede na to, kako zapleten je bil,” je svoj pogled predstavil Sweeney.

Tako je leta 1991 nadobudni programer iz domače hiše ustanovil podjetje Epic Games in svoje delo prvič predstavil javnosti.

Pri petnajstih sem bil že resnično dober. Lahko sem preletel katerikoli napisan program in ustvaril nekaj boljšega.

Tim Sweeney

Največja uspeha orodje Unreal in animirana igra Fortnite

Epic Games je od svojega rojstva zabeležil velikansko rast. Družba danes šteje več kot štiri tisoč zaposlenih in letos pričakuje nekaj manj kot šest milijard dolarjev prihodkov od prodaje, poroča analitska družba Statista.

Čeprav je Epic Games svojo pot začel kot razvijalec videoiger, je za njegov največji uspeh dolga leta veljala grafična programska oprema Unreal Engine, uporabna za razvijanje videoiger in televizijskih posebnih učinkov. Po podatkih Forbesa je Epic pred izdajo mega uspešnice Fortnite v letu 2017 z digitalnim orodjem ustvaril okoli sto milijonov dolarjev prihodkov na leto – dobrih 60 odstotkov celotnega takratnega zneska.

Igrica povod za sodne boje s tehnološkimi velikani

Fortnite se je v zadnjih letih pridružil najbolj priljubljenim naslovom v zgodovini videoiger. Po navedbah Epic Gamesa igra v letošnjem letu zlahka presega milijon dnevnih uporabnikov.

Poleg mastnega zaslužka je Fortnitov vrtoglavi vzpon Epicu prinesel tudi precej pomembnejšo vlogo v industriji. Ravno zaradi svojega statusa razvijalca Fortnita se je družba v preteklih letih zmogla zoperstaviti največjim tehnološkim imenom na svetu, kot sta Google in Apple.

IGranje igre Fortnite na telefonu
Fortnite se je v zadnjih letih pridružil najbolj priljubljenim naslovom v zgodovini videoiger (Foto: PROFIMEDIA)

Sweeneyev Epic je Google vzel na muho že pred štirimi leti, ko je velikana obtožil, da si s svojo trgovino za aplikacije Google Play lasti monopol, dejanskim razvijalcem pa pusti le drobtinice.

Med drugim je razvijalec iger trdil, da je Google skušal onemogočiti konkurenco in razvijalcem aplikacij zaračunaval visoke provizije do 30 odstotkov. Vztrajal je tudi, da Google nezakonito povezuje svojo trgovino Play in storitev zaračunavanja. To pomeni, da morajo razvijalci uporabljati obe storitvi, da so njihove aplikacije lahko vključene v trgovino.

Konec lanskega leta se je na Epicovo stran najprej postavila porota, pred tednom dni pa je Googlov monopol priznal tudi zvezni sodnik, poroča portal The Verge. Zgodba sicer še ni končana, saj ima Google zdaj možnost pritožbe, a bo v skrajnem primeru dostop do operacijskega sistema Android primoran omogočiti konkurenčnim trgovinam z aplikacijami.

Sodnik je odredil tudi ustanovitev posebnega odbora, ki bo nadzoroval uresničevanje sodbe. Sodba bo začela deloma veljati z novembrom, v celoti pa jo bo moral Google izvajati od julija 2025.

Med nasprotniki tudi Apple in Samsung

Epic je leta 2021 podobno potezo poskušal povleči tudi proti Applu, ki ima svojo platformo App Store še trdneje v rokah, saj podjetje iz Cupertina od vsake transakcije znotraj aplikacije obdrži 30 odstotkov. Vseeno je tožbo pozneje izgubil.

Najnovejša Epicova tarča je južnokorejski Samsung. Glavna obtožba zadeva funkcijo “Auto Blocker”, ki jo imajo nameščeno vsi najnovejši Samsungovi telefoni in uporabnikom preprečuje nalaganje aplikacij iz nepotrjenih virov – po navedbah portala The Verge to vključuje vse trgovine z aplikacijami, razen Googlove in Samsungove.

Kako vam je všeč N1? Kaj bi izboljšali? 

Dragi bralci in bralke, pomagajte nam izboljšati N1. Kaj pogrešate, kaj vam je všeč, česa ne marate? Pripravili smo kratko anketo o zadovoljstvu bralcev, reševanje traja približno pet minut, anketa pa je anonimna. Povezava do ankete: https://n1slovenija.1ka.si/raziskava-branosti